PENDAHULUAN
Malaysia
merupakan sebuah negara yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan etnik. Terdapat tiga kaum
terbesar di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India. Di dalam kelompok kaum
tersebut terdapat pelbagai pecahan etnik yang sudah semestinya mempunyai
pelbagai budaya, bahasa, kepercayaan dan adat resam yang tersendiri.
Dalam tugasan
ini, saya memilih etnik Jawa kerana ayah dan ibu saya berketurunan Jawa
Ponorogo. Tugasan ini membicarakan etnik
Jawa meliputi aspek bangsa,struktur masyarakat, bahasa, kepercayaan, adat resam
dan jantina.
Semua
penduduk yang tinggal di kampung saya iaitu Parit Sikon Darat, Parit Raja ,
Batu Pahat berketurunan Jawa. Sebahagian besar mereka merupakan Jawa Ponorogo manakala selainnya
Jawa Megelan. Mereka bekerja sebagai pekebun kelapa sawit , bertukang dan ada
juga yang bekerja di kilang industri.
Sehingga
kini kami masih menggunakan bahasa Jawa sebagai bahasa perhubungan. Selain mempunyai masakan Jawa yang menjadi
kebanggaan seperti “sambel godok” dan “pecel leley”, kami juga mengamalkan adat
resam serta kebudayaan tersendiri. Ianya menjadikan keturunan kami unik dan
istimewa.
Kerukunan
hidup bermasyarakat menjadikan kampung tempat tinggal kami aman, damai dan
ceria. Berkat kerjasama dan hidup bermuafakat, kampung kami pernah dicalonkan
sebagai penerima anugerah Kampung Terindah Desa Wawasan peringkat negeri.
Kami bangga menjadi anak Jawa dan sentiasa
berusaha untuk mengekalkan identiti agar tidak hilang ditelan zaman.
“Tak
Kan Jawa Hilang Di Dunia”
Pengenalan Bangsa Jawa
Orang
Jawa dari segi zahirnya, berkulit sawo matang, berbadan sederhana besar serta
tegap dan selalu berlemah lembut serta berbudi bahasa. Etnik Jawa merupakan sebahagian daripada
kelompok Melayu yang terdapat di Malaysia dan sudah lama bertapak di sini.
Pada masa ini, penempatan
orang Jawa tertumpu di bahagian barat Semenanjung Malaysia terutama di barat
Johor, Selangor dan Perak. Dipercayai, tempat yang mula- mula diduduki adalah di kawasan Padang, Parit Jawa,
Muar.
Orang Jawa
berhijrah ke Tanah Melayu pada awal abad ke-20 untuk bekerja sebagai buruh di
ladang kopi, ladang getah dan juga di lombong - lombong bijih timah. Kedatangan
mereka ke Tanah Melayu bukan sahaja untuk bekerja di ladang tetapi juga dipengaruhi
oleh faktor ekonomi, politik dan sosial.
Menurut Wikipedia
, kebanyakan imigran Jawa yang datang ke Tanah Melayu berasal dari beberapa
buah daerah di Pulau Jawa seperti di Jawa Barat, Jawa Tengah dan Jawa Timur
seperti dari kawasan Madiun,Ponogoro, Kudrejo, Lebumin, Demek dan Magelan.
Sejarah
mengatakan bahawa,imigran Jawa berhijrah ke beberapa pulau lain sebelum datang
ke Tanah Melayu. Antara pulau yang menjadi kawasan petempatan mereka ialah
Singapura dan Palembang.
Etnik Jawa era
60-an menggunakan nama yang agak unik seperti Suparji, Wagiman, Supendi,
Masjoyo, Mulio, Karto, dan Toliban untuk
kaum lelaki dan nama seperti Supinah,Tukijah, Jumiton, dan Tukiyem untuk kaum
perempuan. Mereka juga sering menggunakan nama gelaran seperti Man Ganden, Amat Ireng, Leman Gundol, Mbah Lanang dan
Nyai Cilik. Namun nama dan gelaran itu kini tidak digunapakai lagi seiring
dengan peredaran zaman.
STRUKTUR MASYARAKAT JAWA
Menurut Clifford
Geertz (The Religion of Jawa;1956) masyarakat Jawa asli di dikelaskan kepada
tiga kelas utama iaitu abangan, santri dan priyayi.
Namun, dalam
masyarakat Jawa di Malaysia, kelas sosial tidak dititikberatkan. Ini kerana kebanyakan
masyarakat Jawa di Malaysia telah mengasimilasikan kehidupan
dengan masyarakat lain. Dalam menjalani kehidupan seharian, masyarakat Jawa mempunyai beberapa sistem. Kehidupan mereka diketuai oleh seorang ketua. Ketua memainkan peranan yang penting dalam menjalani kehidupan demi menjamin kerukunan masyarakat Jawa. Ketua masyarakat Jawa ialah Lurah dan Kiai. Lurah merupakan penghulu dalam masyarakat Jawa . Ia mempunyai tanggungjawab dan memikul amanah yang besar bagi memastikan keselesaan penduduk kampung. Lazimnya pemilihan Lurah adalah berdasarkan kebolehan,pengalaman, keturunan dan pengetahuan dalam agama..Jawatan Lurah kebiasaannya akan disandang selagi diterima oleh penduduk kampung. Jawatan Lurah akan dibantu oleh beberapa orang pembantu untuk memudahkan urusan pentadbiran. Selain menjaga keselamatan kampung, Lurah menjadi ketua ketika aktiviti gotong-royong dan aktiviti kemasyarakatan yang lain.
Selain Lurah, terdapat juga jawatan Kiai atau Siak. Kiai dilantik dalam kalangan kaum lelaki yang berpengetahuan dalam bidang agama dan soal kemasyarakatan. Kiai bertanggungjawab untuk menjadi imam dalam sembahyang berjemaah. Kiai juga bertanggungjawab mengetua majlis kenduri doa selamat dan semua majlis keagamaan. Seorang Kiai perlu lengkap dengan ilmu agama dalam memberi petunjuk kepada masyarakat.
Dalam hal
kematian, Kiai berperanan sebagai imam untuk sembahyang jenazah. Ini adalah
sebagai tanda penghormatan ke atas Kiai yang memainkan peranan yang cukup
penting dalam adat kematian.
KEPERCAYAAN MASYARAKAT JAWA
Kaum Jawa di
Malaysia menganut agama Islam. Mereka mengamalkan pelbagai kepercayaan yang
diwarisi sejak turun – temurun. Ada kepercayaan yang masih diamalkan sehingga
hari ini dan ada yang telah hilang ditelan zaman.
Masyarakat Jawa
bermazhabkan Sya’fie dengan memegang teguh lima rukun Iman dan mempercayai enam
rukun Islam. Dua rukun inilah yang menjadi landasan kepercayaan mereka untuk
menjadi seorang Islam yang sempurna di sisi Allah SWT. mereka amat mementingkan aspek persaudaraan
selari dengan ajaran agama Islam.Oleh itu, masyarakat Jawa adalah saudara
kepada masyarakat Islam yang lain..
Terdapat
segelintir masyarakat Jawa yang mengamalkan amalan animisme. Ia berkaitan
kepercayaan terhadap makhluk halus dan semangat sesuatu tempat. Mereka mempercayai
sesuatu tempat menjadi kediaman makhluk halus sehingga ada yang menganggap
tempat itu keramat.
Terdapat juga
sebilangan warga emas masyarakat Jawa yang mempercayai tentang semangat di
tempat yang baru. Sekiranya semangat tersebut hilang atau diganggu gugat
seperti membersihkan kawasan, dipercayai akan menyebabkanseseorang itu mendapat
penyakit. Oleh itu, mereka perlu membuat beberapa semahan atau menjamu dengan
bertih supaya semangat tersebut pulih
seperti sedia kala.
Selain itu,
masyarakat Jawa juga mempercayai beberapa objek yang mempunyai kuasa seperti
busut, batu-batu besar atau pokok-pokok besar. Kuasa ini dikatakan mampu
memberi kesan kepada mereka yang mengusik atau melakukan perkara yang tidak
senonoh kepada objek tersebut. Justeru itulah ramai dalam kalangan tersebut
mengambil peluang dengan menjadikan busut, batu atau pokok besar sebagai objek
yang boleh mendatangkan keuntungan seperti tikam nombor ekor.
Di samping itu,
bagi orang Jawa Kejawen pula, mereka
mempercayai pelbagai jenis roh
yang tidak kelihatan yang dapat
menimbulkan bahaya seperti kecelakaan atau penyakit. Untuk melindungi
semuanya itu, mereka memberi upah yang terdiri dari nasi dan aneka makanan,
daun-daun bunga serta kemenyan.
Orang Jawa
Kejawen juga suka melakukan kegiatan keagamaan.contohnya seperti puasa. Mereka berpuasa pada hari-hari tertentu misalnya
Isnin dan Khamis atau pada hari lahir. Semuanya itu berasal daripada ajaran tarikat
ynag mereka anuti.
Sungguhpun demikian, amalan dan kepercayaan
animisme ini semakin hilang ditelan zaman kerana Islam menegaskan amalan ini
dianggap sebagai perbuatan syirik dan bertentangan dengan agama.
Masyarakat Jawa juga mempercayai bahawa hari Jumaat adalah hari yang terbaik atau penghulu segala hari. Jumaat
keliwon merupakan hari yang terbaik
untuk beramal dan menuntut pelbagai ilmu. Menurut masyarakat Jawa, antara
keistimewaan malam Jumaat keliwon adalah sekiranya hujan turun, air hujan
tersebut perlu ditadah di halaman rumah dan air itu amat mujarab untuk dibuat
air penerang hati. Malam Jumaat Keliwon juga dimanfaatkan oleh orang yang
mengamalkan ilmu sesat akan menguji ilmunya buat pertama kali..
Selain
itu masyarakat Jawa juga mempercayai bahawasanya jika sekiranya ada orang yang
meninggal dunia pada hari Jumaat Keliwon, kuburnya terpaksa dijaga siang dan
malam sehingga genap 40 hari kerana takut digali semula oleh golongan yang
tidak bertanggungjawab untuk diambil lidahnya, kain kafan dan sebagainya untuk
dijadikan tangkal untuk membuat perkara yang dilarang oleh AllahSWT seperti
merompak, sihir dan lain-lain kepercayaan khurafat.
ADAT RESAM MASYARAKAT
JAWA
Adat secara
umumnya didefinisikan sebagai suatu aturan, tingkahlaku, kepercayaan dan cara hidup. Ianya dilakukan setiap hari
atau mengikut musim sama ada mengikut bulan mahupun tahun. Adat yang dilakukan
akhirnya menjadi suatu kebiasaan yang
diulangi dan akhirnya dipraktikkan turun- temurun. Perkataan lain yang sinonim dengan adat ialah
budaya. Adat dan budaya merupakan suatu konsep yang saling bergantung.
Adat bersifat
maya iaitu tidak dapat dilihat. Ia timbul daripada suatu pemikiran berkenaan
cara hidup dan tidak dizahirkan. Apabila ianya dizahirkan dan dapat dilihat
pelaksanaannya, misalnya adat bersanding, adat meminang dan sebagainya, ia
sudah menjadi suatu budaya. Ia membawa maksud budaya merupakan suatu bentuk
perlakuan yang mencerminkan adat sesuatu masyarakat.
Budaya bersifat
tidak tetap dan boleh berubah mengikut peredaran masa dan kesesuaian . Justeru
wujud pengkelasan budaya tradisional dan budaya moden. Adat pula ialah suatu ketetapan
yang tidak boleh berubah. Oleh hal yang demikian bolehlah dikatakan bahawa adat
ialah budaya yang asal.Resam pula ialah lembaga, peraturan, hukum , norma yang
dijunjung oleh kelompok masyarakat.
Adat resam
merupakan suatu peraturan yang sudah diamalkan sejak turun – temurun dalam
sesebuah masyarakat sehingga menjadi peraturan dan hukum yang mesti dipatuhi.
Adat resam merupakan suatu cara hidup yang diwarisi.
Masyarakat Malaysia yang terdiri daripada berbilang
bangsa, mengamalkan adat resam mereka yang tersendiri. Adat ini merangkumi
semua aspek kehidupan bermula daripada kelahiran, kehidupan sehinggalah
kematian.
Masyarakat Jawa
mengamalkan adat resam yang cukup unik. Bermula dari dalam kandungan , mereka
mengamalkan adat yang tersendiri. Untuk memahami
secara lebih mendalam adat resam masyarakat Jawa, adalah lebih mudah sekiranya
kita membicarakannya satu persatu. Antara adat resam yang masih diamalkan ialah:
Lenggang perut
Jagongan
Bengkongan
Puputan / Cukur jambul
Among – among/ Pijak tanah
Sunatan/ Berkhatan
Merisik
Mantu / Perkahwinan
Baraan/ Ziarah raya
Rewang/ Gotong- royong
Nasi
ambeng/ ambang
Lenggang Perut
Adat lenggang
perut juga dikenali sebagai tingkepan atau mitoni. Ia dijalankan khusus
untuk seseorang wanita yang hamil buat kali
pertama. Upacara ini dijalankan ketika kehamilannya memasuki tujuh bulan .
Tujuan upacara ini dijalankan ialah untuk memohon keselamatan ibu dan juga bayi
yang bakal dilahirkan.
Masyarakat Jawa
percaya janin yang berusia tujuh bulan mempunyai roh yang perlu dijaga dan
diraikan. Anak pertama dikatakan membawa tuah bukan sahaja kepada keluarga
malah kepada adik – adiknya yang bakal dilahirkan kemudian. Upacara ini
dikendalikan oleh Mak Bidan yang bakal menyambut kelahiran bayi tersebut. Bakal
ibu terpaksa melalui beberapa peringkat upacara.
Bakal ibu yang
sedang hamil akan dimandikan dengan air pelbagai jenis bunga diiringi dengan
doa yang dibacakan oleh Mak Bidan. Seterusnya si suami akan memasukkan sebutir
telur ayam kampung ke dalam kain isterinya. Telur tersebut dibiarkan jatuh dan
pecah. Ia merupakan simbolik tanda bayi akan lahir dengan lancar tanpa sebarang
halangan. Ada juga sesetengah masyarakat jawa yang mengkehendaki si suami
membelah buah kelapa muda. Sekiranya belahan buah kelapa betul – betul di
tengah , mereka akan mendapat anak lelaki. Sebaliknya sekiranya belahan buah
kelapa tersebut senget maka mereka dikatakan bakal menerima anak perempuan.
Para tetamu
upacara lenggang perut biasanya
dihidangkan dengan nasi ambeng. Ketika penyediaan dijalankan, peladen atau pelayan dimestikan mengambil dulang yang
berisi nasi ambeng secara satu arah. Mereka ditegah berjalan bolak- balik
melawan arah. Ia untuk mengelakkan bayi yang bakal dilahirkan keluar secara songsang.
Menanam Uri
Selepas seseorang
bayi dilahirkan, Mak Bidan akan mencuci dan membersihkan uri dengan campuran
asam beserta sedikit garam.
Kemudian, uri akan ditanam di
bawah rumah atau persekitaran rumah.
Si ayah, akan
ditugaskan menanam uri. Uri bayi perempuan akan ditanam berserta celak, pensil
, dan jarum. Mereka berharap agar anak
yang akan membesar nanti menjadi seorang
yang cantik, pandai dalam pelajaran dan pandai menjahit baju. Uri bayi lelaki pula ditanam berserta pensil,
paku dan jarum dengan harapan apabila dewasa nanti mereka akan menjadi seorang
yang pandai dan gagah.
Pada waktu malam,
tempat uri ditanam akan dilengkapi pelita. Selain mengelak daripada dikorek
oleh binatang , mereka juga berharap agar si bayi tidak diganggu oleh kuasa
jahat. Sedikit tanah dari tempat uri ditanam
akan diambil lalu dibungkus di dalam sehelai kain putih. Bungkusan tersebut
kemudiannya diletakkan di bawah tempat tidur atau buai si bayi. Masyarakat Jawa
beranggapan ianya dapat menemani si bayi kerana setiap bayi dilahirkan bersama
kawan atau “bathor”.
Jagongan
Jagong dalam
bahasa Jawa bermaksud duduk. Adat jagongan mudah dimengertikan sebagai ziarah
sambil duduk – duduk. Ada juga yang mengenali adat ini dengan nama “muyi”.
Pada hari pertama
hingga ke tujuh kelahiran, jiran tetangga dan saudara – mara akan datang
menziarahi keluarga bayi. Biasanya kaum perempuan akan datang berziarah pada
siang hari manakala bagi kaum lelaki,
mereka akan datang pada waktu malam. Ketika berziarah mereka akan
dihidangkan dengan kuih-kuih tradisional seperti rempeyek dan rengginang.
Tujuan mereka
berziarah ialah menemani si ibu dan bayinya. Pada pandangan masyarakat
Jawa, si ibu yang baru melahirkan lemah
semangatnya manakala si bayi mudah
disampuk oleh sesuatu kuasa jahat.
Bengkungan
Bengkung ialah
sejenis tali pinggang yang dipakai selepas melahirkan bayi. Bengkung diperbuat
daripada kain yang lembut sepanjang 6 hingga 7 meter. Untuk memudahkan cara
pemakaiannya, kain bengkung biasanya akan diikatkan pada sesuatu seperti tiang.
Si pemakai akan melilitkan bengkung tersebut pada bahagian bawah dada sehingga
paha agar rahim mudah sembuh, perut tidak menggelebeh dan ponggong tidak jatuh.
Pada masa kini walaupun terdapat bengkung moden yang lebih mudah dan murah
namun masih ada lagi sebilangan kaum perempuan yang menggunakan kaedah
tradisional demi mengekalkan adat dan budaya.
Puputan / Potong Jambul
Upacara potong
jambul biasanya dijalankan selepas 40 hari bayi dilahirkan atau selepas si ibu
habis tempoh berpantang. Jiran tetangga
dan saudara – mara dijemput untuk majlis doa selamat. Ketika ini mereka akan
membaca berzanji beramai-ramai. Selesai
bacaan berzanji bayi akan dibawa keluar. Beberapa orang tetamu yang terdiri
daripada Pak Imam dan mereka yang dikenali sebagai orang alim akan memotong
sedikit jambul sambil membaca sedikit doa agar bayi tersebut membesar penuh
keberkatan. Ada juga kalangan bayi yang dicukur sehingga botak licin. Rambut
tersebut akan dimasukkan di dalam kelapa lalu ditanam di sekitar rumah.
Pada ketika ini ,
tuan rumah biasanya akan mengagihkan bunga telur dan bunga rampai kepada para
tetamu. Supaya lebih tahan lama telur tersebut biasanya dimasak pindang. Ada
juga yang menabur beras berserta sejumlah duit syiling di ruang tamu sebaik
sahaja majlis potong jambul tersebut selesai sebagai simbol apabila dewasa nati
anak tersebut dimurahkan rezeki dan
mudah mendapat makanan(beras) dan kaya (duit)
Among- Among
Among – among
diadakan setiap tahun sejak bayi dilahirkan sehinggalah bayi tersebut fasih
bercakap. Ketika menyambut setahun kelahiran, biasanya si anak akan dimasakkan
seekor ayam ingkong. Ayam yang hendak disembelih mestilah ayam jantan yang
tidak terlalu tua iaitu “ayam lancor”. Si anak anak diberi bahagian paha dan
pada ketika ini mereka akan menjalani upacara pijak tanah.
Para tetamu yang terdiri daripada jiran
tetangga dan saudara –mara akan dihidangkan dengan nasi keluban yang
dihidangkan di dalam dulang. Keluban
ialah sejenis lauk yang terdiri daripada
campuran sayuran seperti daun pucuk ubi, tauge atau capar, kacang
panjang dan kerabu kelapa.
Si anak yang
diraikan pula akan dihidangkan dengan bubur abang. Bubur abang diperbuat
daripada beras atau pulut yang dimasak sehingga
lembut dan diwarnakan dengan warna merah. Bubur abang merupakan tradisi
wajib masyarakat Jawa kerana ia melambangkan kesyukuran. Adat ini masih
dipraktikan oleh sebahagian penduduk lama di kampung saya.
Sunatan / Berkhatan
Pada masa kini ,
ramai masyarakat Jawa yang menghantar anak
mereka ke klinik untuk bersunat kerana ianya lebih selamat berbanding
cara tradisional. Namun terdapat juga sebilangan kecil yang memilih untuk menjalani upacara sunatan secara tradisional
iaitu dengan menggunakan khidmat Tok Mudim.
Sebelum upacara
sunat dijalankan, kanak-kanak lelaki diminta berendam di dalam kolam atau
parit. Kanak- kanak tersebut diminta duduk di atas batang pisang ketika Tok
Mudim menjalankan tugas. Sambil menghidu buah limau purut, beberapa orang ahli keluarga termasuk si ayah akan menemani
sambil memberikan semangat.
Kanak-kanak yang
baru bersunat terpaksa menjalani tempoh pantang yang agak panjang . Kadangkala
mereka hanya diberi makan nasi berlaukkan bilis masak kicap sahaja sehingga
mereka benar – benar sembuh.
Masyarakat
Jawa akan menjemput jiran tetangga, sanak – saaudara dan rakan taulan untuk
menghadiri majlis meraikan anak mereka. Biasanya majlis keraian diadakan
serentak dengan majlis Khatam Al Quran.
Baraan/ Ziarah Beramai - ramai
Masyarakat Jawa
masih mengamalkan semangat kekeluargaan dan
kemasyarakatan yang tinggi. Budaya ziarah-menziarahi secara beramai-ramai atau dikenali sebagai
“baraan” masih diamalkan terutamanya ketika menyambut Hari Raya Aidil Fitri.
Ketika majlis baraan mereka akan berselawat bersama –sama dan bermaaf- maafan.
Ketika baraan, mereka akan dihidangkan dengan pelbagai juadah. Antara menu
popular masyarakat Jawa pada pagi Hari Raya ialah ketupat nasi, rendang ayam,
serunding kelapa, sambal goreng tempe, sambal tumis petai, ayam masak pecal dan
gado – gado .
Nasi Ambeng
Masyarakat Jawa
menyediakan nasi ambeng untuk tetamu yang datang dalam majlis kenduri doa
selamat . Nasi berserta lauk diletakkan di dalam sebuah dulang besar dan
dimakan oleh seramai empat atau lima orang. Nasi yang tidak habis dimakan akan
dibungkus. Nasi yang dibungkus dan dibawa balik sebagai buah tangan ini
dikenali sebagai “nasi berkat”. Antara lauk nasi ambeng yang popular dalam
masyarakat Jawa ialah ayam masak ingkong, mi goreng, serunding kelapa dan
sambal goreng tempe.
KEBUDAYAAN MASYARAKAT JAWA
Etnik Jawa
mempunyai kebudayaan yang tersendiri. Antara kebudayaan yang menjadi kebanggaan
mereka ialah kuda kepang, wayang kulit, barongan, reoq dan ludrok. Kebanyakan
kebudayaan ini berasal Indonesia dan terdapat
juga pengaruh Hindu.
Kuda kepang
berasal dari Indonesia. Ia dipercayai dibawa oleh kumpulan Wali Songo ketika
menyebarkan agama Islam. Mereka bermain
kuda kepang untuk menarik minat
orang ramai mendekati Islam. Masyarakat Jawa mempersembahkan kuda kepang
ketika majlis keramaian. Kuda kepang popular di Batu Pahat meliputi kawasan
Parit Raja, Seri Medan dan Senggarang.
Barongan juga merupakan
seni masyarakat Jawa . Ia mengisahkan zaman Nabi Sulaiman AS yang boleh
bertutur dengan haiwan. Antara kumpulan barongan yang masih aktif ialah
Kumpulan Barongan Seri Wahyuni yang berasal dari Parit Bingan , Parit Raja. Ia
dipercayai dibawa oleh hamba abdi yang da[potang dari Riau Lingga.
Wayang kulit Jawa
merupakan persembahan kebudayaan yang semakin terpinggir. Kini hanya tinggal
beberapa buah kumpulan sahaja masih memperjuangkan kesenian ini.
Reoq merupakan kesenian
pecahan daripada Persembahan Barongan. Antara kumpulan yang masih aktif
menampilkan persembahan ini ialah Kumpulan Setia Budi, Parit Nipah, Parit Raja.
PERSPEKTIF JANTINA
Dalam masyarakat
Jawa, sejak dari kecil anak-anak lelaki dan perempuan dilayan secara berbeza.
Anak lelaki disuruh bersikap sebagai seorang lelaki yang sejati manakala anak
perempuan sentiasa diingatkan agar menjaga sopan-santun.
Anak lelaki tidak
digalakkan menunjukkan sikap emosi manakala anak perempuan ditegah daripada
bersikap agresif. Anak lelaki akan
diajak membantu tugas bapa seperti berkebun ataupun bertukang manakala anak
perempuan diajar membantu ibu membuat kerja rumah seperti mengemas, memasak dan
sebagainya.
Dalam masyarakat
Jawa, kaum lelaki dianggap sebagai sumber kekuatan dalam sesebuah masyarakat.
Jawatan ketua masyarakat seperti
pelantikan Pak Lurah mesti disandang oleh orang lelaki. Mengikut
kepercayaan ,orang lelaki bersikap lebih
matang dan tidak mengikut perasaan berbanding kaum perempuan. Jiwa seorang perempuan yang sensitif akan
menyebabkan mereka menjadi emosional
dalam membuat sesuatu keputusan.
Sifat kaum lelaki
yang lebih kuat juga menjadikan mereka orang yang sangat penting dan dilantik
sebagai ketua keluarga. Kekuatan sifat
fizikal dengan susuk badan yang sasa mekar, gagah, maskulin keras dan perkasa
menjadi penyumbang penting dalam menjalankan tugas sebagai pencari rezeki.
Mereka menyara keluarga dan menjaga
segala kebajikan dan keselamatan keluarganya.
Lelaki kaum Jawa
kelihatan tegas dari luaran tetapi sebenarnya lembut dari dalam. Mereka tidak
akan memarahi anak mereka secara terbuka sebaliknya melalui isterinya. Hanya
melalui pandangan atau jelingan mata sudah mampu menyampaikan mesej kepada anak
– anak.
Perempuan kaum
Jawa pula bersikap penuh lemah – lembut dan kasih – sayang terhadap suami dan
anak-anak mereka. Oleh itu anak-anak mudah mesra dan manja kepada ibu
berbanding ayah. Seorang isteri amat
taat akan suami. Mereka bukan sahaja
taat malahan memuliakan suami.
Isteri merupakan
tulang belakang suami untuk menguruskan rumah tangga. Sikap mereka yang lemah –
lembut dan penuh sopan – santun amat sesuai dengan tugas mengurus rumah tangga
termasuk mencuci, memasak serta mengemas rumah.
Wanita Jawa
dikaitkan dengan sifat berkorban yang tinggi. Mereka sanggup berkorban apa
sahaja demi memelihara kebajikan dan
maruah keluarga mereka. Mereka akan menunggu suami pulang dari bekerja dengan
sabar. Setelah suami pulang, mereka akan dilayan dengan penuh kasih-sayang.
Pepatah Jawa ada
menyatakan bahawa “Syurga terletak di bawah kaki suami”. Tiada gunanya walau
setinggi manapun amalan yang dilakukan oleh seseorang isteri jika mereka tidak
patuh atau mengabaikan tanggungjawab terhadap suami dan anak- anak. Apatah lagi
kalau mereka ingkar atau derhaka kepada suami.
IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA
Perbezaan dan
kepelbagaian sosiobudaya sukar untuk dinafikan dalam sebuah negara seperti
Malaysia yang lahir dari kelompok masyarakat yang berbilang etnik. Setiap etnik
membawa sosiobudaya berbeza yang diwarisi dari nenek moyang yang terdahulu.
Kepelbagaian
sosiobudaya dalam sistem masyarakat majmuk di negara ini telah memberikan kesan
secara langsung kepada perkembangan sistem pendidikan. Kepercayaan dan pegangan hidup ini juga turut
dibawa oleh murid ke dalam kelas dan ianya banyak mempengaruhi iklim dan budaya
dalam bilik darjah.
Oleh yang demikian, guru
haruslah sedar bahawa muridnya adalah berbeza, Kesedaran tentang kepelbagaian
budaya ini amat penting bagi agar guru dapat
memberikan pendidikan yang seimbang. Ia juga akan dapat menghakis sikap
prejudis guru dalam menangani kepelbagaian sosiobudaya murid..
IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA KEPADA GURU
Guru yang dedikasi
akan mengajar dengan penuh bijaksana dan bersikap profesional dalam membimbing
murid untuk mencapai potensi diri dari segi akedemik dan sosial.. Pemahaman
tentang sosiobudaya murid adalah perlu kerana ianya dapat membantu guru menyediakan proses pengajaran
dan pembelajaran yang sesuai dengan latar belakang murid.
Guru perlu
prihatin dengan latar belakang murid, taraf sosioekonomi, tempat tinggal,
budaya, adat resam, kepercayaan dan agama yang dianuti. Dengan itu, guru
seharusnya memberikan layanan yang adil kepada setiap muridnya. Pengetahuan
tentang sosiobudaya setiap individu dapat membantu guru mengajar tanpa
mengelompokkan murid mengikut kaum atau kumpulan tertentu. Guru perlu melayan
keperluan dengan mengambil kira faktor persekitaran tempat tinggal murid,
status ekonomi keluarga dan gaya pembelajarannya.
Pembelajaran
koperatif adalah satu strategi yang sesuai digunakan dalam kumpulan murid heterogenous,
ini kerana murid akan dapat berkongsi pengetahuan dan pengalaman. Ini dapat
membantu mengeratkan hubungan dan mewujudkan kerjasama dalam pelbagai
sosiobudaya.
Menguruskan murid
yang berbagai ragam memerlukan kebijaksanaan guru mewujudkan peraturan dan
rutin bilik darjah yang kondusif. Pematuhan peraturan menjadi satu keperluan
untuk mewujudkan suasana yang terkawal. Susun atur murid di dalam kelas perlu
bersesuaian agar murid dari pelbagai
golongan dapat berinteraksi sesama mereka tanpa ada sekatan budaya. Melalui
cara ini satu suasana pembelajaran yang interaktif akan terbentuk dan
menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan.
Guru haruslah
menghormati muridnya serta bersikap adil dan tidak berat sebelah terhadap satu
etnik sahaja.. Mengajar tanpa membezakan bangsa murid akan dapat membantu guru
memahami tingkah laku dan luahan perasaan muridnya.
Perbezaan sosiobudaya murid yang wujud perlu ditangani
supaya tidak ada murid yang berasa mereka dipinggirkan oleh guru. Keadaan ini
menjamin semua murid berpeluang
mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang dijalankan oleh guru dalam kelas.
Kebijaksaan guru mengendalikan murid berbeza budaya akan mewujudkan pergaulan
positif dan tidak berkelompok dalam sesuatu komuniti kecil bilik darjahnya.
IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA KEPADA MURID
Setiap individu membesar
dan terbentuk hasil interaksi dalam persekitaran masing-masing. Budaya
merupakan pengaruh yang paling berkesan ke atas perkembangan individu. Ini
kerana budaya mempengaruhi cara berfikir, bertindak dan mempengaruhi pandangan
serta perasaan seseorang. Kerap kali terdapat perbezaan antara murid, faktor
ini mendesak guru menggunakan kemahiran secara optimum dalam pengurusan bilik
darjah, adalah penting kepada guru untuk memahami tingkahlaku dan budaya murid .
Penggunaan bahasa
yang standard harus diamalkan oleh murid. Elakkan penggunaan dialek mengikut
kaum, murid harus diingatkan agar
sentiasa berinteraksi dengan menggunakan bahasa yang betul. Murid harus
diingatkan agar menghormati rakan lain yang tidak faham penggunaan bahasa
mereka. Murid yang terdiri dari pelbagai bangsa harus bersosial dalam kelompok
yang berbeza terutamanya ketika melakukan aktiviti. Mereka harus berinteraksi
tanpa mengira kelas sosial dan latar budaya masing-masing. Sikap prejudis
terhadap bangsa lain harus dielakkan supaya segala aktiviti yang dirancang oleh
guru dapat dilaksanakan dengan jayanya.
Kepercayaan yang
diamalkan oleh murid lain tidak harus dipertikaikan sesama mereka. Aktiviti
yang dijalankan juga haruslah berupaya menyemai semangat saling mempercayai ke
dalam jiwa murid. Proses sosialisasi antara etnik dibuat tanpa mengira anutan
agama dan hendaklah dikembangkan agar proses pembentukan kendiri murid dapat
dilaksanakan. Secara langsung semangat perpaduan dapat dijalin dalam masyarakat.
Kemahiran
komunikasi memainkan peranan penting ke arah pembentukan budaya penyayang.
Apabila seorang guru menggunakan kemahiran berkomunikasi terhadap muridnya,
maka suasana pembelajaran yang lebih dinamik dapat dihasilkan. Dengan cara ini,
pembentukan akhlak dan penerapan kemahiran tertentu dapat dilakukan dengan
lebih mudah dan berkesan.
Murid mudah
terpengaruh kepada tindakan guru yang menunjukkan teladan sebagai seorang
professional. Oleh itu guru mesti membentuk program yang bertujuan membangunkan
murid, dengan peraturan dan arahan yang jelas. Ini bertujuan untuk mengurangkan
sgala tingkahlaku negatif.
IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA KEPADA
SEKOLAH
Kepelbagaian
sosiobudaya telah mewujudkan sekolah yang terdiri daripada pelbagai bangsa
seperti sekolah jenis Cina dan Tamil. Kementerian Pelajaran telah berusaha
untuk mengatasi masalah kepelbagaian sosiobudaya ini melalui aktiviti yang
dijalankan di sekolah. Program Integrasi Untuk Perpaduan (RIMUP) adalah salah
satu usaha untuk memupuk perpaduan dalam kalangan murid tanpa mengira kaum.
Sekolah wawasan
ditubuhkan untuk mewujudkan perpaduan dalam kalangan murid di sekolah. Sekolah
ini adalah antara sekolah yang dahulunya terasing antara satu sama lain, kini
disatukan dalam satu sistem pendidikan yang seragam. Penekanan semangat
perpaduan dan integrasi antara kaum sejak kecil lagi iaitu di bangku sekolah
rendah menjadi lebih mudah. Pihak sekolah perlulah menggunakan bahasa rasmi dan
bahasa penghantar dalam segala urusan rasmi.
Pengurus yang
baik akan dapat mewujudkan iklim sekolah mesra. Kerencaman sosiobudaya boleh
dimanfaatkan untuk mencapai matlamat sekolah. Saling kerjasama antara sekolah
dan komuniti, khususnya melalui peranan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) akan
dapat memanfaatkan sekolah.
IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA KEPADA
KURIKULUM TERSIRAT
Kurikulum dirujuk sebagai perancangan bertulis yang
sistematik merangkumi objektif, kandungan, strategi pengajaran dan penilaian
untuk dilaksanakan dalam satu rangka masa tertentu.
Masyarakat yang
terdiri daripada pelbagai sosiobudaya memberikan implikasi kepada kurikulum
sekolah. Melalui kurikulum tersirat, kementerian berusaha membentuk bangsa yang
bersatu dan saling menerima perbezaan budaya antara kaum. Pihak sekolah
berusaha mengaplikasikan penerapan nilai budaya masyarakat dengan melaksanakan
aktiviti sampingan khususnya melalui aktiviti kokurikulum. Kurikulum tersirat
boleh diaplikasikan melalui aktiviti berpersatuan, kegiatan panitia dan aktiviti
dalam unit kokurikulum. .
Aktiviti yang
dijalankan mestilah melibatkan interaksi antara kelas sosial murid. Secara
langsung proses pembentukan nilai dapat diterapkan kepada murid-murid.
Penerapan kepercayaan terhadap nilai-nilai murni juga boleh dilaksanakan
melalui pembentukan kurikulum tersirat. Pihak sekolah dan guru seharusnya tidak
menekankan hanya kepada kepercayaan agama Islam sahaja. Mana-mana unsur
kepercayaan lain yang tidak bercangah dengan hukum agama Islam boleh diterapkan
kepada murid.
Perlaksanaan
aktiviti bahasa dalam kurikulum tersirat juga perlu dirancang dengan teliti.
Murid akan mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan dan
seterusnya mereka akan mula belajar menerima serta menghormati bahasa ibunda
dan dialek kaum lain. Kurikulum tersirat juga memberikan pertimbangan terhadap
aspek perbezaan antara jantin untuk memberi kesedaran terhadap batasan pergaulan dalam berlainan jantina.
CADANGAN KAEDAH PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN YANG MESRA BUDAYA
Kaedah Pengajaran
dan Pembelajaran yang dijalankan perlulah berkesan dan dapat menarik perhatian
khususnya kelas yang mempunyai murid-murid dari pelbagai latar belakang, kaum
dan agama contohnya orang Melayu, Cina, India dan Sikh. Persekitaran yang mesra
budaya perlu diwujudkan bagi melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran yang
kondusif
Terdapat pelbagai
kaedah yang boleh diguna pakai dalam mewujudkan persekitaran yang mesra budaya
terutama yang melibatkan isu bangsa dan bahasa. Guru perlu merangka kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk semua bangsa. Antara
kaedah yang dapat membina persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang mesra
budaya ialah:
1. Pembelajaran secara kooperatif
Melalui kaedah
ini, guru menjadi pemantau dan fasilitator kepada murid dalam mewujudkan
suasana pembelajaran yang kondusif. Murid tanpa mengira latar belakang, bangsa
dan budaya dapat disatukan dalam satu kelas dan dapat menjalani proses
pembelajaran dengan sempurna. Hal ini dapat mengurangkan jurang perbezaan
antara murid yang berlainan bangsa dan budaya.
2. Menyusun
kumpulan murid- murid yang berbilang kaum
Murid sewajarnya
dikumpulkan dalam kumpulan pelbagai kaum. mereka d digabungkan dalam satu
kumpulan tempat duduk atau ketika beraktiviti.
Dengan ini, mereka boleh
berkomunikasi dan berinteraksi. Ia boleh
mewujudkan suasana mesra. Mereka akan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
perantaraan. Ini dapat mengelakkan salah faham antara murid dan menambahkan
lagi kemahiran berbahasa Melayu dalam kalangan murid yang bukan berbangsa
Melayu. Dengan ini, wujudlah satu budaya berbahasa Melayu yang akan menjadi
budaya 1 Malaysia
3.
Mewujudkan peraturan bersama yang dijadikan budaya
Peraturan yang
dibuat oleh guru dan dilaksanakan oleh murid secara berterusan lama- kelamaan
akan menjadi budaya. Sebagai contoh, guru mewujudkan peraturan bahawa murid
mesti memberi salam atau ucap selamat kepada guru apabila guru masuk ke kelas.
Peraturan ini kemudiannya akan dijadikan budaya oleh murid- murid. Mereka akan
melakukannya walaupun tanpa disuruh berbuat demikian.
4.
Mengaitkan isi pembelajaran dengan budaya
Guru boleh
mewujudkan suasana mesra budaya itu melalui amalan pedagogi. Untuk mewujudkan
suasana P&P yang mesra budaya, salah satu caranya ialah dengan mengaitkan
isi pembelajaran dengan budaya kaum yang berkaitan. Dalam konteks ini, budaya yang
dimaksudkan ialah budaya kaum- kaum yang pelbagai. Dengan cara ini, murid-
murid akan tahu bahawa budaya mereka itu bukan sekadar warisan tetapi ia juga
bersangkut paut dengan ilmu pengetahuan.
5.
Menggunakan kaedah belajar sambil bermain
Main merupakan
satu aktiviti yang menyeronokkan dan dapat menarik perhatian murid- murid. Ia
juga adalah budaya bagi golongan kanak- kanak. Dalam budaya pelbagai kaum
seperti kaum Melayu, Cina, India, Bidayuh, Kadazan dan sebagainya pasti ada
permainan tradisi. Dengan menggunakan permainan tradisi dalam P&P, guru
bukan sahaja boleh mengajar topik yang perlu diajar tetapi boleh menyerapkan
ilmu pengetahuan tentang budaya sesuatu kaum .
6. Mewujudkan ruang fizikal yang positif
Ruang fizikal
boleh menjadi salah satu daya penarik dalam sesebuah bilik darjah. Contohnya sudut informasi, ruang hasil kerja murid dan
sebagainya. Dengan wujudnya ruangan seperti ini, guru boleh memupuk budaya
positif seperti budaya cintakan ilmu dan budaya membaca.
7.
Merancang dan menyediakan modul dan bahan pengajaran yang sesuai
Guru perlu
menyediakan alat bantu mengajar (ABM)
yang sesuai dengan aktiviti yang ingin dijalankan. ABM perlu mengikut kesesuaian semua bangsa
dan mereka semua boleh menerima ABM tersebut sebagai alat untuk tujuan
pembelajaran.Hak kesama rataaan perlu diamalkan bagi membolehkan semua kaum
dapat menjalani proses pengajaran dan pembelajaran dengan sempurna.
8. Kaedah
persembahan oleh pelajar
Pelajar
digalakkan untuk melakukan perbincangan dengan rakan mereka yang terdiri dari
pelbagai bangsa . Mereka diarahkan untuk membuat persembahan tentang tajuk yang
telah diberi oleh guru seperti mengajar tentang pakaian tardisional.
9. Kaedah projek
Kaedah pengajaran
ini amat berkesan kepada perkembangan
nilai murni, perpaduan dan kerjasama antara murid tanpa mengira bangsa. Justeru
itu ia menjadi menyumbang utama dalam mewujudkan persekitaran kelas yang mesra
budaya.
REFLEKSI
Apabila menerima
tugasan yang diberi, saya tidak melepaskan peluang untuk mendekati dan mengkaji
etnik Jawa kerana terlalu banyak perkara yang ingin saya i rungkai tentang
etnik yang amat unik dan istimewa
ini.Tugasan saya menjadi lebih mudah kerana selain daripada saya sendiri ,
semua penduduk kampung saya berketurunan Jawa.
Menyelami budaya
etnik Jawa membuatkan saya agak terkilan kerana banyak perkara yang telah kami
ditinggalkan. Kebanyakan adat, budaya dan kepercayaan dalam masyarakat Jawa
hanya tinggal nama sahaja. Sebagai contoh, adat lenggang perut dan cukur
jambul. Walaupun adat ini masih diamalkan tetapi pengisiannya amat berbeza. .Adat-adat
lama dalam majlis ini kebanyakkannya dipengaruhi oleh agama Hindu. Oleh hal
yang demikian , ianya telah digantikan dengan tatacara yang bersesuaian dengan
agama Islam seperti majlis doa selamat sahaja.
Etnik Jawa banyak
mengalami proses asimilasi berbanding etnik lain. Generasi muda seperti saya
sukar untuk diterima sebagai orang Jawa yang tulen memandangkan segala
kehidupan telah bertukar kepada masyarakat tempatan. Dari segi bahasa ,walaupun
saya fasih bercakap dalam bahasa Jawa
namun anak- anak saya tidak menguasainya.
Hasil daripada
tugasan ini, kesimpulan yang saya dapati adalah terdapat banyak adat resam dan
kepercayaan masyarakat Jawa yang telah ditinggalkan kerana selain daripada
mengalami proses asimilasi, ada di antara adat dan kepercayaan itu tidak bersesuaian
dengan agama Islam.
Kepelbagaian
etnik di sekolah dapat menimbulkan keseronokan dalam kalangan guru dan murid - murid.
Mereka dapat mengetahui banyak perkara tentang kelompok etnik yang lain. Namun
sebagai seorang guru, kita perlu bijak memanafaatkannya demi mencapai wawasan “
1 Malaysia”
BIBLIOGRAFI
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005) Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur
Mok Soon Sang (2002)..Pedagogi Untuk Kursus Diploma Perguruan
Semester 3. Edisi Ketiga Terbitan Ke-4 Kumpulan Budiman Sdn Bhd. Subang
Jaya.
Clifford Geertz, 1981, Abangan,
Santri, Priyayi dalam Masyarakat Jawa, Pustaka Jaya, Jakarta.
http://firmanbudi.wordpress.com/2009/03/01/history-of-java/http://id.wikipedia.org/wiki/Jawa
http://www.cari.com.my
http://id.wikipedia.org/wiki/Bahasa_Jawa
http://id.wikipedia.org/wiki/Tari_Tayub
Terima kasih, ruangan ini membantu saya melengkapkan tugasan berkenaan etnik jawa....
BalasPadamterima kasih krn membantu saya dgn bahan yg sangat bagus.
BalasPadamAlhamdulillah,syukur bahan yang dimuatkan dalam blog ini amat membantu saya menyiapkan tugasan PJJTterima kasih dan halalkan ilmu yang dikongsi
BalasPadamthank you juga sebab dah tolong kami buat assignment :)
BalasPadamthanks sbb kajian ini membantu saya dalam membuat PBS sejarah :)
BalasPadamSalam. Sy nk tnya .. Sy stdnt dn dibri tgsan untk bt research tntg etnik jawa ni untk pjian mlysia . Jd sy nk tya blh tak kalau group sy nk bt kajian di kampung awk..? Sy rasa mcm tertarik :-)
BalasPadamterima kasihhh kajiann encik membantuu sangat sangatt :)
BalasPadammoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, halalkan ilmu yang saya ambil ni yaa :)
izinkan saya ambil maklumat dalam blog encik. halalkan ilmu yang saya ambil ya. semoga Allah merahmati.
BalasPadamterima kasih. kajian sngat membantu :D
BalasPadamsaya mempunyai projek berkumpulan tentang etnik jawa. boleh saya mengetahui dimanakah lokasi kampung awak.
BalasPadamternyata ada orang jawa di malaysia ya...wow..saya juga orang jawa tinggal di semarang jawa tengah, Indonesia
BalasPadamJawa malaysia tidak sama dengan jawa indonesia...
PadamBila sudah menetap disini selama beberapa generasi maka kami akan mempertahankan malaysia dgn jiwa dan raga kami....
Kami dari keturunan Jawa malaysia tidak teragak agak menghapuskan jawa indon jika mereka cuba menganggu kedaulatan bumi malaysia ini....
kajian ni jadi sumber rujukan saya,terima kasih penulis
BalasPadamterima kasih, minta halal untuk rujukan assignment saya
BalasPadamassalam... mana2 yg ada nih,ada sesiapa yg boleh bantu/tunjuk sy membuat persiapan perkahwinan dari segi budaya jawa kraton... hubungi sy 0105118106
BalasPadamTerima kasih.. Semoga ilmu yang di kongsi akan memberi manfaat kepada semua masyarakat.. Minta izin untuk dijadikan rujukan
BalasPadamKoq akeh yo sing sinau bab jowo lan kabudayane (Banyak yang nak belajar tentang jawa dan kebudayaannya). Semoga bermanfaat.
BalasPadamDatanglah ke Jawa, insyaallah banyak hal bermanfaat Anda jumpa.
BalasPadamSetahu say Jawa bukan Melayu. Bagaima a Jawa jadi Melayu di semenanjung? Perlu di kaji.
BalasPadamJawa bukan melayu
BalasPadamMaaf dahulu sebelum saya meluah rasa.Dahulu kala saya bersekolah di Parit Raja.Kawan-kawan saya terdiri dari Jawa,Banjar dan Melayu.Saya sering dihina oleh kawan dari kaum Banjar sedangkan kawan dari kaum sendiri kaum sendiri pun tidak membela.Hina sangatkah dilahirkan Jawa?Ssangatkah dilahirkan sebagai Jawa?Sampai ke universiti lagi teruk..kawan2 Jawa dari Selangor sering remehkan kami .
BalasPadamItu semua biasa asam garam membesar bersama rakan2 di Malaysia yg berbilang keturunan dan asal usul. Pada umur late-teen dan awal 20an semua pun akan kena, dgn usik-mengusik dan kutuk mengutuk. Lagi penting adalah jangan over-sensitive, terasa sangat atau menggelabah. Tetap cool, senyum, calm dan balas secara berseloroh dan berjenaka -- this will always win. Seperti yg juga dikutip oleh Barack Obama, semasa membesar di Menteng, Jakarta, dia pun selalu kena usik kerna kulit hitam semacam orang Papua, tapi beliau sentiasa cool, sehinggalah menjadi presiden kulit hitam pertama di USA.
PadamSuku Jawa bersama suku yg lain berjaya menjadikan Indonesia sebagai kuasa tentera terkuat dia Asia Tenggara dan juga Asean's biggest economy pada hari ini. PwC juga meramalkan Indonesia menjadi kuasa ekonomi ke 4 terbesar didunia pada 2050 -- selalu yakin pada kebolehan sendiri dan kerja keras + work smart.
Kudrejo, Lebumin, Demek dan Magelan itu mungkin maksudnya Purworejo, Kebumen, Demak, Magelang.
BalasPadamJawa sendiri ada banyak ragam, Jawa tengah bagian selatan (Yogyakarta-Solo) terkenal lemah lembut dalam bertutur, sedang Jawa Timur agak terkesan keras. Jawa Barat dihuni Etnik Sunda yang berbeda dengan etnik Jawa.
Jawa bagian utara /pesisir dan Jawa bagian selatan juga agak berbeda. Jawa Tengah yang berbatasan dengan Jawa Barat dialeknya juga berbeza, mereka jawa A (ngapak), kalau jawa tengah Yogya-Solo, Jawa O. Ada lagi Jawa Cirebon-Indamayu dan Jawa Banten yang bahasanya bercampur dengan bahasa Sunda.
Orang Jawa sendiri datang ke semenanjung sudah sejak lama, terutama di Malaka dan Singapura. Sejak Patih Yunus/Pati Unus dari Demak membantu Sultan Malaka berperang dengan portugis, bala tentaranya banyak yang tetap tinggal di Malaka (Kampung Jawa di Malaka), Kepualauan Riau (Kesultanan Johor-Riau-Lingga) maupun Singapura.
Kemudian ada keadaan sulit di tanah Jawa, banyak orang merantau mencari kerja, ada yang menjadi tenaga kontrak di Smenanjung Malaysia, Di Tanah Kesultanan Melayu Deli, Sumatra Utara, di Suriname, Amerika Selatan, sampai di New Caledonia, Pasifik, Coloni Prancis.
Salam
Muka orang jawa berbeza ukurannya banyak segi empat lain tidak seperti orang Kalimantan, Thailand, Semenanjung malaya, Vietnam dan bangsa lain muka hampir sama.
BalasPadamsy jga org jawa...salam kenal
BalasPadamJawa mendominasi di indonesia karna separuh penduduk indonesia isinya wong jowo hati hati malaysia karna makin banyak wong jowo di sana tak kan hilang melayu di malaysia karna serbuan tki dimalaysia
BalasPadamIzinkan saya guna maklumat ini utk kerja kursus sekolah anak saya. Terima kasih.
BalasPadamterima kasih. sangat bermanfaat informasinya. padat. dapat memahami tentang keturunan jawa. saya keturunan jawa ganerasi ke 5.
BalasPadam