Masyarakat di
Malaysia merupakan masyarakat majmuk yang terdiri daripada pelbagai kaum
seperti kaum melayu, cina, india, orang asli, kadazan, bajau, murut dan
sebagainya. Masyarakat india merupakan kaum yang ketiga terbesar .mereka hidup
dalam persekitaran budaya yang yang tersendiri yang diwarisi yang dari
turun-temurun. Mereka dikenali sebagai kling di kalangan masyarakat tempatan.
Setelah menetap di Negara ini sekian lama, mereka membentuk komuniti yang
tersendiri di kawasan-kawasan yang tertentu seperti di negeri Selangor, Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur, Perak, Pulau Pinang dan beberapa negeri yang lain.
Dengan itu, secara tidak langsung wujudlah sosioekonomi dan politik yang
tersendiri dikalangan mereka. Dalam pada itu, mereka bebas mengamalka adat istiadat
mereka yang terangkum dalam hal ehwal kelahiran, perkahwinan dan kematian.
Disamping itu mereka juga mempunyai perayaan-perayaan yang khusus sebagaimana
juga yang terdapat di kalangan masyarakat yang lain. Ketika ini jumlah mereka
dianggarkan lebih 2.5 juta orang.
Sesebuah negara
yang mempunyai masyarakat majmuk seperti Malaysia tentu tidak akan dapat lari
daripada menghadapi pelbagai masalah sosial dan perpaduan. Oleh sebab perpaduan
amat penting dalam memupuk semangat nasionalisme dan kenegaraan, sudah tentulah
negara-negara yang menghadapi masalah ini akan cuba mencari jalan untuk
menyelesaikan sebarang keretakan dan konflik perkauman di negara masing-masing.
Di Malaysia, masalah yang kerap diperkatakan berhubung dengan perpaduan ialah
masalah polarisasi.
Walaupun negara kita telah mencapai
kemerdekaan sejak tahun 1957, namun persoalan dan masalah pembentukan
kebudayaan kebangsaan masih menjadi satu perkara yang ditinggalkan untuk
dibincangkan oleh para pengkaji budaya. Perbahasan tentang Dasar Kebudayaan
Kebangsaan sering diadakan, terutamanya di kalangan para ahli politik,
badan-badan dan pertubuhan-pertubuhan tertentu yang ada hubungan dengan
kebudayaan. Harapan negara untuk menyatupadukan masyarakat melalui kebudayaan
kebangsaan adalah tidak mustahil asalkan rakyat Malaysia sanggup menerima
kebudayaan kebangsaan sebagai kebudayaan setiap kaum di negara ini.
Posted by Azemir Chicarato at 14:39 0 comments
Monday,
5 March 2012
PENGENALAN
Masyarakat Bajau merupakan masyarakat pribumi Sabah dan dari segi populasinya adalah kedua terbesar selepas kaum Kadazan. Terdapat pelbagai suku kaum di kalangan masyarakat Bajau seperti Ilanun, Sulu dan sebagainya. Kebanyakan masyarakat Bajau mendiami kawasan Samporna dan Kota Belud. Dari segi sejarahnya, kaum lelaki di kalangan masyarakat ini terkenal sebagai penunggang kuda yang mahir. Seperti masyarakat etnik Sabah yang lain, masyarakat Bajau juga terkenal dengan adat resam mereka yang pelbagai dan unik. Dalam kehidupan mereka, adat resam berkaitan kelahiran, perkahwinan dan kematian begitu.
Masyarakat Bajau merupakan masyarakat pribumi Sabah dan dari segi populasinya adalah kedua terbesar selepas kaum Kadazan. Terdapat pelbagai suku kaum di kalangan masyarakat Bajau seperti Ilanun, Sulu dan sebagainya. Kebanyakan masyarakat Bajau mendiami kawasan Samporna dan Kota Belud. Dari segi sejarahnya, kaum lelaki di kalangan masyarakat ini terkenal sebagai penunggang kuda yang mahir. Seperti masyarakat etnik Sabah yang lain, masyarakat Bajau juga terkenal dengan adat resam mereka yang pelbagai dan unik. Dalam kehidupan mereka, adat resam berkaitan kelahiran, perkahwinan dan kematian begitu.
NILAI DAN KEPERCAYAAN
Ø Upacara
- 1 Kelahiran
·
Sewaktu mengandung
Terdapat beberapa adat yang
dijalankan oleh masyarakat Bajau ketika seseorang wanita itu mengandung,
antaranya ialah berpantang, menempah bidan, menyediakan kelapa tua sebagai
tanda kelahiran dan melenggang perut.
·
Berpantang
Untuk
mengelakkan bahaya sewaktu mengandung, wanita tersebut perlu menjalani beberapa
pantang larang tertentu. Ia bertujuan untuk menjaga keselamatan dirinya serta
kandungan, di samping memudahkan proses kelahiran kelak. Antara pantang larang
tersebut termasuklah
-
Wanita hamil tidak boleh berjalan
malam kerana dikhuatiri akan diganggu oleh makhluk halus. Wanita hamil tidak
boleh memakan semua jenis sotong kerana akan menyukarkan proses kelahiran
kelak.
-
Wanita hamil tidak boleh meminum
atau mandi dengan air hujan yang jatuh dari bumbung kerana dibimbangi tembuni
akan terus mati terutama bagi mereka yang mengandung sulung.
-
Wanita hamil juga tidak boleh
mengunjungi tempat berlakunya kematian kerana dikhuatiri anak dalam kandungan
menjadi lemah dan terkena penyakit
ketimbaluan.
· Menempah bidan
Dalam
masyarakat Bajau, bidan dikenali sebagai pengulin atau pandai. Setelah tujuh
bulan hamil, wanita berkenaan akan menempah bidan dan satu majlis doa selamat akan
diuruskan oleh bidan tersebut. Terdapat barangan tertentu yang perlu
dihadiahkan kepada bidan dan mulai hari itu hingga hari ke 44 selepas kelahiran
bayi, secara rasminya bidan bertanggungjawab menjada wanita hamil tersebut.
· Tanda Kelahiran
Apabila sudah genap tujuh bulan
mengandung, suatu tanda kelahiran akan disediakan iaitu sebiji kelapa tua yang
baru tumbuh tunasnya dibalut dengan kain putih dan diletakkan ke dalam sebuah
pasu tembaga. Kemudian pasu tembaga beserta kandungannya sekali diletakkan di
atas talam yang telah diisikan segantang padi. Kadang kala diletakkan seutas
rantai emas di atas kelapa tua itu yang akan menjadi milik anak yang akan
diahirkan. Talam tersebut akan diletakkan di bahagian kepala tempat tidur orang
yang hamil itu sehingga bayinya lahir.
Sebaik
sahaja bayi dilahirkan, kelapa tua itu akan ditanam bersama-sama tembuni si ibu
sebagai tanda kelahiran bayi yang berkenaan, sementara padi pula akan dimasak
untuk menjamu si ibu dan para jemputan. Secara simboliknya, kelapa tua bertunas
tersebut melambangkan bayi yang sedang berada dalam kandungan ibunya, sementara
padi dan rantai emas pula melambangkan tenaga dan cahaya yang dapat menyuburkan
tunas kelap tersebut. Lazimnya tanda kelahiran I ni diadakan untuk menyambut anak
pertama walaupun masih boleh diadakan anak–anak berikut.
· Melenggang perut
Selain
dari pantang larang dan adat-adat seperti di atas, wanita Bajau juga perlu
melalui upacara melenggang perut atau dikenali sebagai maglenggang di kalangan
masyarakat Bajau. Ia diadakan hanya jika seseorang wanita itu mengandung anak
pertama dan upacara dijalankan ketika kandungan berusia tujuh bulan. Cara adat
ini dijalankan hampir-hampir sama dengan upacara melenggang perut yang
dijalankan oleh masyarakat Melayu Semenanjung.
· Semasa Bersalin
Apabila
sudah tiba masanya, bidan akan segera dipanggil dan beberapa peralatan tertentu
disediakan. Adakalanya di bawah rumah tersebut, duri dan benda-benda tajam
seperti besi atau parang diletakkan untuk mengelakkan atau menjauhkan gangguan
makhluk halus terhadap si ibu dan bayi. Di samping itu terdapat beberapa adat
lain yang dilakukan semasa menyambut kelahiran bayi tersebut iaitu adat potong
tali pusat, azan, dan menanam tembuni.
· Potong tali pusat
Sewaktu
hendak melahirkan anak, si ibu akan dibaringkan di atas tikar sementara bidan
pula akan mengurut badannya serta membaca doa selamat agar proses kelahiran itu
tidak mengalami sebarang kesulitan. Apabila bayi sudah dilahirkan, bidan akan
memotong tali pusat bayi dan setelah itu mengikat pusat bayi dengan benang.
Pemotongan tali pusat itu harus disertakan dengan saksinya yang terdiri
daripada segantang beras, emas dan lilin yang akan dipasangkan. Bahan-bahan
tersebut beserta sedikit wang dan kain putih sepanjang tujuh hasta akan diberi
kepada bidan.
· Qamat / Azan
Bagi
masyarakat Islam, mengazan dan mengqamatkan bayi yang baru lahir adalah
disunatkan. Seperti yang telah dinyatakan, masyarakat Bajau rata-ratanya
beragama Islam, justeru itu mereka akan melakukan perbuatan ini. Ia bukanlah
suatu adat, tetapi lebih merupakan suatu upacara ritual. Setelah diikat
pusatnya, bayi akan dimandikan dan beberapa minit kemudian diazankan (bagi anak
lelaki) dan diqamatkan (bagi anak perempuan) di telinga bayi itu. Semasa azan
diserukan, bayi itu diberi makan sedikit garam dan gula, dan selepas itu
barulah bayi tersebut yang baru dilahirkan boleh disusukan.
· Menanam Tembuni
Pada
hari kelahiran itu juga, tembuni ibu dicuci, dibungkus dengan kain putih dan
diletakkan ke dalam tempurung. Tempurung itu pula akan ditanam bersama-sama
kelapa tua yang telah disediakan di suatu tempat berdekatan dengan rumah si ibu
untuk menandakan kelahiran anaknya. Penanaman tembuni lazimnya dilakukan oleh
bidan sendiri. Beras yang telah disediakan bersama-sama kelapa tua ditumbuk
sederhana halus dan dimasak untuk menjamu si ibu dan tetamunya. Di samping itu,
tujuh biji telur direbus dan dimakan dengan nasi tadi. Elepas kelahiran si ibu
akan sekali lagi menjalani beberapa pantang larang dan adat-adat tertentu. Bagi
bayi tersebut pula, terdapat beberapa upacara akan dijalankan mulai dari detik
kelahirannya sehinggalah dia membesar.
· Rawatan Bidan
Selepas
k elahiran bayi, bidan akan memberi ubat kepada si ibu dan terus menjaga
keadaan mereka berdua beranak sehingga hari ke 44. Untuk memulihkan kesihatan
si ibu, bidan akan memandikan si ibu dan bayinya sambil membaca doa
selamat. Ini dilakukan pada malam hari ketiga, ketujuh, kedua puluh dan ke 44.
Selepas tamat tempoh berpantang, bidan secara rasminya menyerahkan tugasnya
kepada suami dan keluarga wanita tersebut.
· Berpantang
Terdapat
beberapa pantang larang yang perlu diamalkan oleh seseorang wanita yang baru
lepas bersalin. Antaranya ialah :
Si
ibu tidak boleh makan sembarangan makanan. Selain bubur atau nasi tanpa lauk,
si ibu perlu mengambil ubat yang dibuat daripada tumbuh-tumbuhan. Pemakanan
perlu dikawal dan dijaga dengan rapi sewaktu tempoh berpantang ini. Selama
tujuh hari selepas bersalin, si ibu juga tidak boleh minum air biasa. Air ubat
yang dibuat daripada ramuan akar-akar kayu, dan herba akan diminum oleh si ibu
untuk memulihkan kesihatan selepasa bersalin. Si ibu harus memakai sarung yang
bewarna gelap, biasanya hitam, kerana warna yang terang tidak baik untuk
kesihatan mata bayinya.
Si ibu tidak boleh keluar bersiar-siar sebelum hari ke 44 supaya dia tidak diserang angin sejuk. Dia juga perlu memakai bedak paus, iaitu sejenis bedak bewarna hitam atau putih yang disapukan di kedua-dua belah tangan dan kakinya untuk mengelakkan kesejukan.
Si ibu tidak boleh keluar bersiar-siar sebelum hari ke 44 supaya dia tidak diserang angin sejuk. Dia juga perlu memakai bedak paus, iaitu sejenis bedak bewarna hitam atau putih yang disapukan di kedua-dua belah tangan dan kakinya untuk mengelakkan kesejukan.
· Naik Buai
Oleh
sebab kelahiran anak pertama dianggap sebagai peristiwa istimewa, maka ibu bapa
akan mengadakan kenduri tambahan. Selepas kenduri, doa selamat dibacakan oleh
bidan dan sebagai upah, bidan akan diberi tiga ela kain kain putih dan lima
biji kelapa tua. Selain kenduri, ada kalanya pada hari yang sama diadakan juga
upacara naik buai atau dipanggil pesakat nirundangan di kalangan masyarakat
Bajau, di mana bayi berkenaan akan dinaikkan ke dalam buaiannya buat pertama
kali. Upacara ini dijalankan secara besar-besaran dan dijalankan menyerupai
upacara melenggang perut. Semasa upacara naik buai berlangsung, upacara
berzanji diadakan selama satu setengah jam dan apabila tiba pada ayat-ayat
tertentu yang menandakan masanya untuk menggunting rambut bayi, bayi akan
didukung dan rambutnya akan digunting oleh mereka yang berzanji secara
bergilir-gilir. Upacara ini biasanya diakhiri dengan jamuan makan yang dihadiri
oleh sanak saudara dan jiran tetangga. Selain jamuan, tuan rumah juga akan
memberi sedekah yang lazimnya berbentuk bunga telur yang dilekatkan dengan wang
kepada tetamu yang hadir di majlis tersebut.
· Menimbang bayi bulan safar
Umumnya,
orang Bajau amat teliti tentang masa kelahiran anak mereka. Bayi yang
dilahirkan pada bulan Safar dianggap kurang baik nasibnya kerana bulan Safar
dianggap sebagai bulan yang tidak baik. Untuk mengelakkan kecelakaan dari
menimpa si bayi, pada masa menyambut Maulud nabi, bayi akan dibawa ke masjid
untuk ditimbang. Penimbangan bayi itu bukanlah bertujuan untuk mengetahui berat
bayi sebaliknya merupakan satu usaha untuk meminta pertimbangan daripada Tuhan
agar tidak diburukkan nasib bayi tersebut. Terdapat barangan tertentu yang
digunakan untuk upacara ini, antaranya ialah :
Sebatang
penumbuk padi yang dijadikan batang penimbang. Batang penimbang itu akan
dibalut dengan tujuh hasta kain putih. Batu-batu timbang yang terdiri daripada
benda-benda berikut; sebekas air, seikat kayu yang sederhana besarnya, seperiuk
nasi dan tujuh biji kelapa muda.
Bahagian batang penimbang itu akan diikatkan dengan tali kasar yang disangkutkan pada alang bumbung masjid supaya batang berada dalam keadaan tergantung. Pada satu hujung batang penimbang itu akan dipasangkan ayunan kanak-kanak yang hendak ditimbang sementara pada hujung yang satu lagi akan digantungkan batu-batu timbang. Batu-batu timbang yang terdiri daripada sebekas air, seperiuk nasi dan seikat kayu wajib digunakan. Hanya kelapa muda sahaja yang boleh ditambah atau dikurangkan bilangannya mengikut berat bayi itu. Apabila batu-batu timbang sudah seimbang beratnya dengan berat bayi, batang penimbang serta segala muatannya akan dipusingkan dan kemudian dilepaskan supaya ia berputar pada keadaan asalnya. Dengan itu tamatlah upacara penimbangan dan bayi itu akan digunating rambutnya.
Bahagian batang penimbang itu akan diikatkan dengan tali kasar yang disangkutkan pada alang bumbung masjid supaya batang berada dalam keadaan tergantung. Pada satu hujung batang penimbang itu akan dipasangkan ayunan kanak-kanak yang hendak ditimbang sementara pada hujung yang satu lagi akan digantungkan batu-batu timbang. Batu-batu timbang yang terdiri daripada sebekas air, seperiuk nasi dan seikat kayu wajib digunakan. Hanya kelapa muda sahaja yang boleh ditambah atau dikurangkan bilangannya mengikut berat bayi itu. Apabila batu-batu timbang sudah seimbang beratnya dengan berat bayi, batang penimbang serta segala muatannya akan dipusingkan dan kemudian dilepaskan supaya ia berputar pada keadaan asalnya. Dengan itu tamatlah upacara penimbangan dan bayi itu akan digunating rambutnya.
· Berkhatan
Sebagai
orang Islam, anak-anak lelaki dan perempuan akan dikhatankan apabila sudah
cukup umur. Lazimnya anak perempuan akan dikhatankan ketika berumur lima tahun
sementara anak lelaki pula dikhatankan ketika berumur 12 dan 15 tahun. Selepas
berkhatan mereka akan dianggap sebagai orang Islam yang sebenarnya. Majlis
berkhatan kanak-kanak lelaki lebih meriah berbanding upacara berkhatan bagi
kanak-kanak perempuan. Upacara berkhatan biasanya diakhiri dengan satu jamuan
di masjid atau di rumah kanak- kanak tersebut.
- 2 Kematian
Antara
masyarakat Bajau dengan masyarakat Islam yang lain memang tidak banyak
perbezaan dari segi menguruskan pengebumian kerana mereka sama-sama mengikuti
peraturan agama Islam walaupun terdapat sedikit sebanyak pengaruh adat
tempatan. Orang Bajau percaya bahawa seseorang yang telah meninggalkan dunia
akan meneruskan hidupnya di alam baqa dan sekiranya tidak dikebumikan dengan
betul, maka keluarga dan saudara mara telah berdosa kerana melupakan tanggung
jawab mereka. Upacara kematian mereka dilakukan secara teliti bersandarkan
keperluan agama dan adat kerana melalui upacara inilah si mati dipercayai dapat
menyesuaikan diri dengan keadaan hidup baru di akhirat.
· Selepas Kematian
Apabila
seseorang itu meninggal dunia, doa akan dibaca dan mayatnya akan ditutup dengan
kain. Pada masa itu, tawak-tawak patai atau pukulan gong akan dibunyikan
sebagai tanda seseorang itu telah meninggal dunia. Mengikut adat bajau, mereka
mesti menangisi kematian tersebut kerana ia melambangkan kesedihan mereka.
Seterusnya mayat tersebut akan diuruskan sepenuhnya mengikut peraturan agama
Islam, seperti dimandi, dikafan dan disembahyangkan.
·
Adat mengawal kubur
Masyarakat Bajau yang asalnya berfahaman animisme, kini
telah banyak memeluk agama Islam. Namun demikian, beberapa adat, budaya
dan kepercayaan masih dipegang kuat kerana telah diamalkan turun temurun.
Adat paling menarik dalam budaya masyarakat Bajau ialah adat mengawal
kubur. Kawalan kubur selama tujuh hari dimestikan kerana masyarakat
Bajau percaya mayat akan didatangi balan-balan dalam tempoh
tersebut. Masyarakat Melayu secara amnya percaya, akan musnah
semua organ dalam tubuh mayat dalam masa tujuh hari kerana perut yang semakin
menggelembung akan bocor. Sememangnya dalam kajian saintifik juga, mayat
manusia akan reput sepenuhnya dalam masa tujuh hari.
Masyarakat Bajau percaya “Balan-balan” merupakan sejenis
lembaga yang berasal daripada manusia. Menurut cerita orang tua-tua
Bajau, “Balan-balan” terjadi apabila manusia itu salah menuntut dan mengamalkan
ilmu kebatinan. Tujuan ilmu ini adalah supaya sentiasa muda, cantik dan
boleh hidup lama. Manusia yang ingin mengamalkan ilmu ini hendaklah
mengamalkan jampi mantera ilmu balan-balan selama empat puluh hari empat puluh
malam berturut-turut. Kemudian, badan pengamal ilmu syaitan ini akan
terasa panas dan miang. Pada saat itulah, kepalanya akan tercabut dan
terpisah dari tubuh badan sambil membawa keluar segala isi tubuh dan perut.
‘Balan-balan’ kelihatan sama seperti hantu ‘penanggalan’
atau ‘Tenggelong’ yang dikenali oleh kebanyakan orang Melayu. Namun
bezanya, tidak pernah ada kisah penanggalan atau Tenggelong menyerang mayat
untuk mendapatkan makanan. Dikatakan, sebenarnya balan-balan suka
menjilat darah pada uri perempuan bersalin. Namun sekiranya balan-balan
gagal mendapatkannya, balan-balan akan menyerang dan menghisap darah
manusia. Sekiranya masih gagal menghisap darah manusia, balan-balan akan
menyerang mayat manusia dan memakan segala organ dalam tubuh mayat itu,
terutama hati.
Balan-balan dikatakan hanya terbang pada waktu malam dan
bergerak bebas seperti manusia biasa pada siang hari. Dikatakan, cara
untuk mengenalpasti balan-balan adalah dengan melihat pada matanya. Mata
balan-balan dikatakan sentiasa merah. Untuk memastikan lagi, potonglah
limau nipis sambil memperhatikan matanya. Jika dia mengamalkan ilmu
balan-balan, matanya akan berair. Pengamal ilmu balan-balan juga tidak suka
pada benda berduri dan tajam kerana semua itu boleh mengakibatkan isi perutnya
yang terburai itu tersangkut dan luka. Justeru di halaman rumahnya tidak
akan ada pokok yang berduri seperti pokok limau dan benda-benda tajam seperti
buluh.
Berbalik pada adat mengawal kubur masyarakat Bajau, adat
yang sepatutnya menyeramkan ini sudah menjadi seperti budaya masyarakat yang
ditunggu-tunggu dan membawa keceriaan. Lelaki Bajau yang terdiri daripada
saudara mara si mati akan mengawal kubur sepanjang malam selama tujuh
hari. Kaum wanita dan kanak-kanak pula akan berjaga di rumah si
mati. Adat mengawal kubur ini menjadi semacam hiburan pula apabila para
penjaga kubur mengadakan permainan untuk mengelakkan rasa mengantuk atau rasa
takut. Antara permainan yang biasa dilakukan semasa mengawal kubur
adalah ‘pasang’ ,congkak, daun terup dan sebagainya.
Bagi orang-orang tua Bajau, permainan-permainan ini sudah
menjadi semacam ritual magis untuk menyingkirkan kuasa-kuasa luar biasa.
Orang luar pastinya berasa hairan apabila melihat adat mengawal kubur ini
meriah dan ceria dengan jerit pekik dan tawa para pengawal kubur. Mereka
bergurau senda dan berhibur sepanjang malam. Namun setiap kebiasaan
sesuatu masyarakat memang lazimnya dianggap luar biasa oleh masyarakat
lain. Itulah yang menonjolkan keunikan dan warna warni budaya masyarakat
Melayu yang rencam.
- 3 Perkahwinan
· Merisik
Adatnya tidak banyak bezanya
daripada adat masyarakat Melayu. Sebelum perkahwinan berlangsung, upacara
merisik terlebih dahulu dilakukan terhadap gadis yang menjadi calon. Caranya
hampir sama dengan cara yang diamalkan oleh suku kaum yang lain iaitu dengan
melantik wakil bagi menemui keluarga gadis. Setelah mendapat kepastian bahawa
gadis itu belum ada ikatan apa-apa dan secocok dengan keinginan pihak lelaki
tentang rupa paras, budi bahasa serta martabat keluarganya, barulah diikuti
dengan upacara seruan yakni menyimpul tali pertunangan.
· Meminang
Upacara meminang dilakukan dalam
satu majlis yang dinamakan seruan. Dalam majlis itu, pihak lelaki membawa
sebentuk cincin, sepersalinan pakaian dan wang tunai sebanyak RM100.00 sebagai
pengikat tali pertunangan. Masa pertunangan biasanya berlangsung selama setahun
untuk membolehkan pihak lelaki membuat persediaan. Apabila tempoh yang
ditentukan tiba, pihak lelaki menghantar semuabarang yang dijanjikan dalam
majlis seruan itu kepada pihak perempuan. Dalam majlis penyerahan barang-barang
tersebut, tarikh perkahwinan ditentukan. Pihak keluarga perempuan menentukan
jumlah kerbau yang akan dihadiahkan untuk majlis perkahwinan. Tujuh ekor bagi
keluarga yang berada, tiga ekor bagi keluarga yang sederhana dan seekor bagi
keluarga biasa. Mas kahwin dan hadiah lain seperti sepersalinan pakaian yang
lengkap, sirih pinang, alat persolekan dan sebagainya akan diberikan dalam
majlis perkahwinan
nanti.
· Majlis Perkahwinan
Pengantin Bajau
Majlis perkahwinan dibuat sebelum hari perkahwinan. Keluarga
yang berada mengadakan majlis tujuh hari sebelumnya, tiga hari bagi keluarga
sederhana dan sehari bagi keluarga miskin. Sepanjang hari tersebut, pada
sebelah malamnya majlis titik diadakan yakni memainkan alat muzik yang terdiri
daripada kulintangan, gong, bebandil dan gendang di tempat kediaman kedua-dua
belah pihak. Kumpulan muzik ini mengandungi enam orang pemain yang diketuai
oleh seorang wanita yang memainkan kulintangan, dua orang pemukul gendang, dua
orang pemain gong dan seorang pemain bebandil. Majlis ini mungkin berlangsung
hingga larut malam, kemudian diikuti dengan tarian tradisional yang dikenal
sebagai runsai. Tarian ini memerlukan antara enam hingga lapan onang penari
termasuk dua orang wanita. Tarian ini menjadi bertambah meriah apabila
diserikan dengan kalang iaitu pantun dua kerat yang dijual dan dibeli
oleh penari lelalki dan perempuan.
Sehari
sebelum hari perkahwinan, bakal pengantin lelaki dan perempuan akan didandan
oleh beberapa orang mak andam. Dandanan ini termasuklah mandi bedak dengan
ramuan bedak tepung beras yang bercampur bunga-bungaan pada sebelah malam. Pada
hari perkahwinan, pengantin dihias dengan pakaian yang baru, selalunya berwarna
kuning dan hijau yang diperbuat daripada sutera. Rambut pengantin perempuan
dihiasi dengan serempak iaitu sejenis mahkota. Pengantin lelaki yang berpakaian
serba kuning lengkap dengan tanjak dan bersenjatakan sebilah keris diusung
dengan tandu oleh beberapa orang ahli keluarganya, atau menunggang kuda ketika
menuju ke ke diaman pengantin perempuan dengan diiringi pukulan gong berirama
tigad-tigad semasa melalui jalan yang dihias dengan bendera yang
berwarna-warni.
Beberapa das tembakan dilepaskan sebagai tanda hormat
dan alu-aluan akan ketibaan rombongan pengantin lelaki di halaman rumah
pengantin perempuan. Pengantin lelaki yang turun dari tandu atau kudanya
dijulang di atas bahu anggota rombongan atau didukung masuk ke rumah pengantin perempuan.
Dia kemudiannya dipersilakan duduk di tempat yang dikhaskan untuknya dan bunyi
gong pun diberhentikan.
Disitu pengantin lelaki menunngu majlis akad nikah. Setelah tiba waktunya, pengantin lelaki mengambil wuduk dan majlis akad nikah dilangsungkan. Pengantin lelaki kemudian masuk ke bilik pengantin perempuan untuk upacara membatalkan air sembahyang. Pengantin lelaki dan rombongannya harus melalui beberapa lapis tabir yang dijadikan halangan sebelum masuk ke bilik pengantin perempuan. Setiap tabir itu hanya akan dibuka apabila dibayar sekitar RM10 hingga RM20 ataupun membaca sebuah pantun, syair dan nasyid empat kerat yang dilagukan.Setelah pengantin lelaki membatalkan air sembahyang dengan menyentuh dahi isterinya, kedua-dua mempelai itu disandingkan. Kemudian kedua-dua pengantin keluar untuk bertemu dan bersalaman dengan tetamu.
Disitu pengantin lelaki menunngu majlis akad nikah. Setelah tiba waktunya, pengantin lelaki mengambil wuduk dan majlis akad nikah dilangsungkan. Pengantin lelaki kemudian masuk ke bilik pengantin perempuan untuk upacara membatalkan air sembahyang. Pengantin lelaki dan rombongannya harus melalui beberapa lapis tabir yang dijadikan halangan sebelum masuk ke bilik pengantin perempuan. Setiap tabir itu hanya akan dibuka apabila dibayar sekitar RM10 hingga RM20 ataupun membaca sebuah pantun, syair dan nasyid empat kerat yang dilagukan.Setelah pengantin lelaki membatalkan air sembahyang dengan menyentuh dahi isterinya, kedua-dua mempelai itu disandingkan. Kemudian kedua-dua pengantin keluar untuk bertemu dan bersalaman dengan tetamu.
- 4 Perayaan
· Perayaan
Regatta Lepa
Masyarakat Bajau Laut di Semporna Sabah terkenal dengan
kehebatan mereka sebagai pelaut yang disegani. Bagi mereka, laut bukan sahaja
sebagai sumber rezeki tetapi turut memberikan pelbagai inspirasi dan pengaruh
tersendiri kepada kehidupan.
Hakikatnya,
laut adalah dunia mereka. Buktinya mereka bukan sahaja menetap di tepi laut
tetapi juga tinggal 'di atas laut' dengan menjadikan lepa sebagai kediaman rasmi
atau sebagai rumah mereka. Mereka hidup di atas lepa dan menjalani sebahagian
besar hidup di laut dan hanya naik ke darat untuk mendapatkan bekalan air, kayu
api dan upacara pengebumian. Bajau Laut memang sinonim dengan lepa.
Biasanya sebuah
lepa didiami oleh sebuah keluarga yang dianggotai lima hingga enam orang.
Setiap lepa yang didiami sesebuah keluarga Bajau menampilkan seni ukiran dan
saiz yang berbeza di mana ia menggambarkan status keluarga tersebut. Lepa dalam
bahasa kaum Bajau Pantai Timur Sabah bermaksud perahu atau bot. Biasanya Lepa
diperbuat daripada kayu jenis Ubar Suluk ataupun Seraya Merah. Lazimnya, lepa
berukuran lapan meter panjang dan dua meter lebar serta menampilkan pelbagai
jenis ukiran dan warna.
Lepa merupakan
peninggalan budaya yang diwarisi sejak zaman-berzaman oleh suku kaum Bajau
Semporna. Sejak kurun ke-14, ia merupakan pengangkutan utama untuk membawa
muatan pedagang-pedagang tempatan dari Semporna ke Kepulauan Sulu, Borneo,
Kalimantan. Catatan sejarah juga menunjukkan lepa telah digunakan oleh para
pendakwah untuk menyebarkan agama Islam di rantau Asia Tenggara pada awal kurun
ke-15.
Oleh itu, lepa
dianggap sebagai satu elemen penting dalam hidup dan telah sebati dengan adat
dan tradisi Bajau Laut. Ia juga amat berpengaruh dalam perkembangan seni budaya
tempatan. Dalam persembahan kebudayaan, alat-alat muzik tradisional ataupun
tagungguh akan dimainkan di atas Lepa. Ia merupakan satu lambang keagungan dan
warisan budaya bangsa Bajau Semporna di mana ia masih lagi wujud hingga ke hari
ini.
Kini, kebanyakan masyarakat Bajau di kawasan berkenaan
telah tinggal di darat. Walau bagaimanapun, budaya yang diwarisi sejak zaman
berzaman ini dipersembahkan dengan meriah dan gemilang dalam Perayaan Regatta
Lepa untuk dihayati oleh masyarakat terutamanya generasi hari ini.
Perayaan
Regatta Lepa disambut pada bulan April setiap tahun di daerah Semporna, Sabah.
Ia menjadi perayaan yang penting dalam kalendar masyarakat Bajau Semporna dan
boleh dianggap sebagai ‘hari raya’ mereka. Pada tahun 1994, perayaan Regatta
Lepa mula diperkenalkan sebagai perayaan di peringkat daerah dan kemudiannya
diiktiraf menjadi perayaan di peringkat negeri Sabah. Seterusnya pada tahun
2003, Perayaan Regatta Lepa telah dimasukkan ke dalam kalendar 'Pesta Air
Malaysia' dan kini ia merupakan salah satu acara tahunan di Malaysia.
Setiap tahun
pengunjung berpeluang melihat sendiri keunikan lepa yang cantik.Lepa-lepa
tersebut diukir dengan motif bertemakan laut seperti ikan, duyung dan kuda
laut. Ia juga turut dihiasi dengan corak awan larat dan tulisan khat Hiasan
ukiran tersebut merangkumi keseluruhan bahagian lepa beserta tiang selain turut
dihiasi dengan layar dan bendera tiga segi kecil. Setiap satu lepa juga akan
membawa penari-penari dan ahli muzik yang lengkap dengan pakaian tradisional
masyarakat Bajau Laut.
Menjadi tradisi
kepada sambutan Regatta Lepa, sebanyak lebih 50 buah perahu akan menyertai
Pertandingan Sambulayang atau juga dikenali sebagai pertandingan layar dan
perahu tercantik. Usaha menghasilkan sebuah lepa yang cantik boleh memakan masa
sehingga empat bulan dan kosnya boleh mencecah hingga ribuan ringgit. Lepa yang
paling cantik dan kreatif akan dinobatkan sebagai pemenang Lepa Tercantik yang
merupakan hadiah utama dalam perayaan ini.
Beberapa acara sukan melibatkan perahu seperti lumba
perahu, tarik perahu secara berpasangan, renang dan persembahan kesenian dan
kebudayaan turut diadakan untuk memeriahkan lagi perayaan ini. Selain itu, pada
perayaan ini turut dipamerkan pelbagai jenis kraftangan masyarakat Bajau seperti
aksesori wanita, pakaian tradisional, alat-alat tradisioanl dan lain-lain lagi.
Di sebalik
perayaan dan kisah sejarah lepa yang panjang ini sebenarnya terselit mesej
kepada masyarakat supaya kuat dari aspek mental dan fizikal umpama sebuah lepa
yang kuat serta gah belayar di lautan. Hakikatnya, usaha memartabatkan dan
memelihara warisan budaya bangsa perlu digerakkan dengan lebih proaktif selaras
dengan perkembangan dunia sekarang yang semakin mencabar agar ianya tidak
ditelan zaman.
ASPEK
OBJEK
Ø Pakaian
Bagi
Pakaian tradisional suku Kaum Bajau.Berdasarkan gambar, wanita menggayakan
blaus badu sampit dan kain sarung olos berangkit, perhiasan leher mandapun dan
perhiasan kepala sarempak. Lelaki Bajau menggayakan baju potongan Cekak Musang,
seluar, samping dan destar.Manakala, pasangan suku kaum Bajau menggayakan
pakaian adat perkahwinan dan kebesaran. Pakaian lelaki dari kain satin berhias
renda dan pakaian wanita juga dari satin yang dilengkapi dengan mandapun dan
tali pinggang.
Ø Makanan
Tradisional
Antaranya
ialah kima,putu,dan Tompe atau tinompeh.Makanan tradisional kima adalah nama
sejenis kerang laut dan terdapat dalam beberapa spesies,antaranya lapiran,kima
bohe dan sollot-sollot iaitu bersaiz kecil dan menyelit di celah-celah
permukaan batu.Kima di jadikan lauk dalam makanan tradisi Orang Bajau.Kima ini
boleh dimakan mentah-mentah setelah dihiris atau di potong kecil-kecil dan
dicampur dengan air limau dan lada serta rempah ratus yang lain mengikut selera
seseorang.Ia juga boleh di makan bersama sayur.Selain itu,makanan tradisional
putu pula adalah makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah
airnya lalu dimasak secara stim.Manakala makanan tradisional Tompe atau
Tinompeh juga adalah makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah
diperah airnya.Ia kemudiannya digoreng tanpa minyak di dalam kuali,sehingga
warna kekuning-kuningan.
Kima adalah nama sejenis kerang laut dan terdapat dalam
beberapa spesis, antaranya lapiran, kima bohe' dan sollot-sollot (bersaiz kecil
dan menyelit di celah-celah permukaan batu). Kima dijadikan lauk dalam makanan
tradisi Orang Bajau. Kima ini boleh dimakan mentah-mentah (inta') setelah
dihiris atau dipotong kecil-kecil dan dicampur dengan air limau dan lada serta
rempah-ratus yang lain mengikut selera orang yang hendak makan. Ia juga boleh
dimasak bersama sayur. Ada juga kima yang dikeringkan di bawah sinar matahari
dan biasanya ia dimasak bersama sayur.
Sagol/Ѕenagol(Kata
Kerja) bermaksud mencampuradukkan. Sagol/Ѕenagol juga mempunyai makna Kata Nama
iaitu 'benda yang dicampuradukkan'. Secara khusus ia merujuk kepada sejenis
masakan tradisional yang menggunakan isi ikan (biasanya ikan pari, ikan yu dan
ikan buntal, secara umumnya ikan yang mempunyai hati yang besar) yang
dicincang-cincang dan dimasak dengan kunyit. Untuk membuat sagol, ikan yu, pari
atau buntal dicelur dahulu sehingga mudah membersihkan 'langnges' iaitu lapisan
kasar pada kulit yu dan pari, atau 'iting' iaitu 'duri' pada ikan buntal.
Mencelur (masak separuh masak) ini juga dilakukan untuk memudahkan isi ikan
dihancurkan dan dicampur dengan kunyit yang telah dipipis.
Ada dua jenis
masakan sagol/Ѕenagol iaitu sagol/Ѕenagol kering (tiada kuah) dan sagol/Ѕenagol
basah (berkuah). Untuk mendapatkan rasa sebenar sagol/senagol, biasanya tidak
menggunakan minyak makan tetapi menggunakan minyak hati ikan yang disagol itu,
iaitu sama ada minyak hati ikan pari, atau minyak hati ikan yu atau minyak hati
ikan buntal.
Makanan yang
berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya lalu dimasak secara stim.
Lazimnya, Putu dimakan bersama Sagol, Kima, Tehek-tehek,Тayum dan
beberapa makanan Tradisional Bajau yang lain (Selalunya makanan laut
Makanan yang
berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya. Ia kemudiannya digoreng
tanpa minyak di dalam kuali, sehingga berwarna kekuning-kuningan.
Secara umumnya,
makanan tradisional masyarakat Bajau adalah makanan laut dan makanan ubi-ubian
dan tanaman huma yang lain. Makanan tradisi orang Bajau boleh dibahagikan
kepada dua jenis utama iaitu makanan yang dimasak dan makanan yang dimakan
mentah (inta'an). Makanan yang dimasak sama ada direbus, digoreng, dibakar dan
dipanggang. Lazimnya, intaan (makanan mentah) terdiri daripada makanan laut
seperti 'ballog-ballog', 'bantunan', tehe'-tehe', tayum, kilau, baat atau timun
laut, lato', kima,tehe-tehe kabboggan atau nasi putih direbus dengan isi tehe
tehe dalam cangkerang tehe-tehe dan sebagainya.
KESENIAN
Budaya
tarian tradisional di kalangan masyarakat Bajau antaranya ialah Tarian Limbai,
Dalling – Dalling, Igal - Igal dan Runsai.
· Tarian Dalling-Dalling Βajau dan Іgal Іgal Вajau
Tarian ini
sangat dipelihara oleh masyarakat Bajau di Selatan Filipina. Kesedaran kepada
kepentingan memelihara budaya bangsa untuk menjamin kelangsungan budaya bangsa
berkenaan telah mendorong masyarakat Bajau di Borneo Utara (Sabah) khususnya di
Semporna bangkit dan mengembangkan seni tarian dallinhg-dalling di kalangan
generasi muda. Ini dilakukan dengan membawa dalling-dalling dan Іgal Іgal ke
majlis formal khususnya Regatta Lepa Semporna. Pada tahun 1998, Badan Galak
Pusaka telah bekerjasama dengan Majlis Perbandaran Sandakan untuk menganjurkan
Pertandingan Dalling-dalling Sempena Sambutan Hari Jadi Tuan Yang
Terutama, Yang Dipertuan Negeri Sabah, yang pada masa itu disandang oleh Tun Sakaran
Dandai. Semenjak itu, tarian dalling-dalling turut mula dikenali di daerah
Sandakan dan Ѕemporna.
Perkataan
dalling-dalling adalah kata ganda daripada perkataan Sinamah (bahasa Bajau)
'dalling' yang bermaksud gerakan seluruh badan mengikut rentak tertentu. Ini
adalah tarian hiburan di majlis keramaian khususnya majlis perkahwinan. Tarian
daling-daling diiringi oleh pantun yang dinyanyikan oleh seorang penyanyi atau
dua penyanyi. Secara tradisionalnya penyanyi yang menyampaikan nyanyian
(disebut kalangan dalam Sinamah) adalah pemuzik. Alat muzik yang digunakan pula
dipanggil gabbang. Kadang-kadang pemuzik dibantu oleh seorang penyanyi lain
yang lazimnya wanita, terutama apabila aturcara majlis dijangka mengambil masa
yang lama yang kadang-kadang mencecah semalaman.
Kajian awal
oleh Badan Galak Pusaka mendapati, tarian dalling-dalling akan semakin rancak
dan menghiburkan apabila ia ditarikan oleh penari secara berpasangan dan
kedua-dua penyanyi dalam keadaan 'magbono' kalangan atau berbalas pantun. Dalam
keadaan sedemikian, semua watak (penyanyi, pemuzik dan penari) akan menunjukkan
kepakaran masing-masing untuk diiktiraf sebagai yang terbaik oleh hadirin.
· Tarian Limbai & Runsai (Bajau Kota Belud)
Tarian Limbai
merupakan satu tarian traditional suku kaum Bajau Kpta Belud. Tarian Limbai
biasanya ditarikan ketika menyambut ketibaan pengantin lelaki yang diarak ke
rumah pengantin perempuan. Sebaik sahaja rombongan pengantin sampai, perarakan
dihentikan sementara, lalu tarian Limbai dipersembahkan di hadapan pengantin.
Ia merupakan upacara khas sebagai isyarat menjemput pengantin lelaki naik ke
rumah untuk melakukan istiadat ijab qabul yakni pernikahan.
Tarian limbai
di iringi oleh irama kulin tangan.Kumpulan muzik ini mengandungi enam orang
pemain yang diketuai oleh seorang wanita yang memainkan kulintangan, dua orang
pemukul gendang, dua orang pemain gong dan seorang pemain bebandil.Tarian ini
mengiringi anggota-anggota rombongan pengantin lelaki naik ke rumah.
Penari-penari melambai-lambaikan selendang mereka sebagai lambang mengundang
dan mengucapkan selamat datang.
Selain tarian
Limbai Runsai juga merupakan tarian traditional suku kaum bajau di Kota Belud.Runsai
selalu di tarikan di majlis perkhawinan pada sebelah malam.Tarian ini
memerlukan antara enam hingga lapan onang penari termasuk dua orang wanita.
Tarian ini menjadi bertambah meriah apabila diserikan dengan kalang iaitu
pantun dua kerat yang dijual dan dibeli oleh penari lelaki dan perempuan.
· Kalang Mpatn
Kalang mpat merupakan salah satu nyanyian rakyat
yang dimiliki suku kaum Bajau. Di Borneo, orang-orang Bajau boleh ditemui di
Sabah terutama di sepanjang pantai barat Sabah, bermula dari daerah Kudat
sehingga ke Sipitang. Namun, tumpuan penelitian ialah di daerah Kota Belud yang
didominasi oleh suku kaum Bajau. Suku kaum Bajau di daerah ini masih lagi
mengekalkan budaya tradisi ekspresif yang hanya digemari oleh kalangan generasi
tua sahaja. Memandangkan kalang mpat semakin tidak menarik perhatian
generasi muda dan generasi tua yang mengetahui kalang mpat semakin
berkurangan, maka kalang mpat menjadi salah satu tarikan budaya yang
menarik. Kalang mpat dicipta dalam susunan kata-kata yang padat
mengikut peraturan sebagaimana yang telah ditetapkan. Peraturan yang disusun
misalnya, dari segi suku kata dan rima pada penghujung yang sesuai adalah
berasaskan kepada keperluan pernyataan yang disampaikan secara lisan. Menerusi kalang,
pemantunnya dapat menyampaikan pengajaran, sindiran, rasa hati, perasaan
dan hiburan dengan cara yang berkesan. Penyampaiannya, dengan memilih kata-kata
yang bersesuaian dan rima menarik boleh membawa pengertian mendalam kepada
pendengar. Keseimbangan rima dan rangkap selalu ditekankan dalam pembinaan kalang.
Dalam keadaan ini, pendengar dan pemantun dapat menilai dan membezakan
antara kalang baik dan sebaliknya. Pemilihan dan susunan kata-kata yang
memperlihatkan keseimbangan amat ditekankan kerana penciptaan sedemikian akan
melambangkan keharmonian pemikiran ahli-ahli masyarakat tersebut. Berdasarkan
contoh-contoh kalang yang diberikan, dapat diteliti rima akhir yang
berbeza antara satu kalang dengan kalang yang lain, iaitu
a-a-a-a; a-b-a-b.
Kalang dihasilkan secara spontan. Penciptaan sebegini lazimnya
membawa pengertian mendalam yang disesuaikan dengan suasana tempat kalang dinyanyikan.
Kebolehan menghasilkan kalang secara spontan serta dinyanyikan dengan
iringan muzik merupakan satu kebolehan yang istimewa dan sangat dihargai
pendengarnya. Susunan struktur pantun itu sebagaimana puisi-puisi tradisional
lain menekankan keindahan susunan bunyi yang disampaikan secara lisan. Dalam
proses kreativiti (mencipta dan menghasilkan) kalang, penciptanya sering
melihat kepada latar belakang mereka sebagai petani. Pekerjaan ini telah
mengundang mereka untuk menyatukan unsur-unsur pengetahuan, pengalaman mereka
mengharungi hidup, suasana alam sekitar sebagai latar belakang kalang. Jika
diperhatikan dengan teliti, terpancar kandungan pemikiran yang tersirat di
sebalik bait-bait puisi tradisi ini. Kalang yang disertakan berhasil
memperlihatkan nilai-nilai muafakat, kesabaran, rendah diri, persaudaraan,
keprihatinan, kerjasama dan sikap tolong-menolong di kalangan ahli-ahli masyarakat
ini. Sesungguhnya, kalang-kalang tersebut memperlihatkan watak manusia
penciptanya. Di dalamnya, terkandung bentuk kegembiraan, kesedihan dan
nilai-nilai murni dalam diri manusia penciptanya. Selain itu, penciptanya juga
turut menyerlahkan keindahan jagat raya ke dalam kalang-kalang ini.
Keindahan tersebut waima berunsurkan flora atau fauna jelas tergambar dalam
setiap bait kalang itu. Keadaan ini membuktikan bahawa latar diri penciptanya
begitu akrab dengan alam sehingga tidak dapat memisahkan setiap inci alam
daripada kalang.
Pencipta kalang lazimnya amat peka dengan susunan
atau peredaran yang dapat diteliti dari keharmonian dan keseimbangan alam
sekitar. Melaluinya mereka dapat menghayati kehalusan dan keindahan alam
ciptaan Tuhan. Suasana kehalusan dan keindahan alam sekitar ini dapat
memberikan inspirasi yang mempengaruhi rasa hati dan perasaan anggota-anggota
masyarakat untuk dinyatakan pula dalam kehidupan harian mereka. Keindahan dan
kehalusan budi yang dicipta dan dihasilkan dalam kalang itu disampaikan
pula dalam bentuk tradisi budaya ekspresif. Dengan menyampaikan kalang dalam
konteks budaya ekspresif itu bermakna keindahan dan kehalusan kalang itu
dapat dihayati bersama secara lebih mendalam dan bermakna. Melalui budaya
ekpresif itu, anggota-anggota masyarakat dapat merasai keindahan, di samping
memberikan mereka hiburan.
Melalui kalang mpat, kita mampu mengesan beberapa
unsur yang terselindung di sebalik nyanyian ini. Unsur-unsur tersebut merupakan
antara teknik penciptaan dan penyampaian yang dilakukan oleh penyanyinya agar
setiap bait kalang itu dapat dinikmati keaslian dan keindahannya oleh
pendengar. Secara tidak langsung, tradisi berkalang dalam masyarakat
Bajau adalah gabungan antara teknik penyampaian dan proses interaksi
penyanyi-pendengar yang telah berlaku sejak sekian lama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan